Er zijn tussen de 100 en 150 reumatische aandoeningen die worden geclassificeerd als reuma. Verschillende van hen horen daar eigenlijk niet thuis omdat het geen ontstekingsziekten zijn. Maar in de brede zin van het woord vallen gewrichtspijn, stijfheid en artrose ook onder dezelfde naam. Een van de meest voorkomende aandoeningen is reumatoïde artritis. Het komt ook voor bij jongere mensen, vooral vrouwen, en vereist een specifieke behandeling om pijn, ontsteking en zwelling te voorkomen. Ik bespreek hier hoe deze ernstige vorm van reuma kan worden behandeld.

Hoe reuma behandelen? Specifiek reumatoïde artritisr
Reumatoïde artritis is een vorm van chronische (continue) artritis die optreedt in gewrichten aan beide zijden van het lichaam, zoals handen, polsen en knieën. De kortetermijndoelen van geneesmiddelen tegen reumatoïde artritis zijn het verminderen van gewrichtspijn en het ontzwellen en / of verbeteren van de gewrichtsfunctie. Het doel op lange termijn is om het ziekteproces, met name gewrichtsschade, uit te stellen of te stoppen. Naast het beïnvloeden van de gewrichten, kan reumatoïde artritis af en toe de huid, ogen, longen, hart, bloed, zenuwen of nieren aantasten.

Wat zijn de doelstellingen van het behandelen van reuma?
In het verleden geloofden veel artsen niet dat geneesmiddelen voor reumatische artritis het risico op eventuele invaliditeit als gevolg van de ziekte veranderden. Daarom werden medicijnen met de minste bijwerkingen voorgeschreven om de pijn te verminderen. Sterkere medicijnen werden vermeden, omdat de artsen zich zorgen maakten over gevaarlijke bijwerkingen. Artsen weten nu echter dat een vroege behandeling met bepaalde geneesmiddelen het resultaat op de lange termijn voor de meeste reumapatiënten kan verbeteren. Tal van geneesmiddelen waarvan is aangetoond dat ze effectief zijn, worden gebruikt kort nadat de patiënt is gediagnosticeerd. Combinaties van medicijnen lijken effectiever te zijn dan behandeling met en recente studies hebben aangetoond dat ze net zo veilig zijn als behandeling met een enkel medicijn.

Hoe goed werken de medicijnen? Heeft reuma behandelen veel nevenwerkingen?
Alle geneesmiddelen die worden gebruikt om reumatische artritis te behandelen, zijn getest en hebben hun waarde bewezen bij patiënten met de ziekte. Ze werken echter allemaal aan een ander aspect van het ontstekingsproces bij reumatoïde artritis en hun gebruik. Evenals hun bijwerkingen is de werking afhankelijk van de huidige ziektestatus van elke patiënt. De effectiviteit en risico's van geneesmiddelen worden overwogen wanneer je reumatoloog je behandeling plant. Als een medicijn zeer effectief is bij de behandeling van een ziekte, maar veel bijwerkingen veroorzaakt, is het geen ideale behandeling voor langdurig gebruik. Bijvoorbeeld, hoge doses (15 tot 20 mg of meer per dag) corticosteroïden kunnen mensen met reumatoïde artritis drastisch beter laten voelen.