Dit moet je weten over niet-neurologische revalidatie
9 november 2020

Er zijn veel verschillende oorzaken wanneer iemand

Over het nut en de mogelijkheden van professionele oefentherapie
17 december 2019

Wat wordt er onder oefentherapie verstaan? Mogelij

Over het nut en de mogelijkheden van professionele oefentherapie

Wat wordt er onder oefentherapie verstaan?

Mogelijk heeft u er wel eens van gehoord: het fenomeen oefentherapie. Wat is dit precies? De hele dag door bewegen we als mensen. We lopen, springen, rennen, zitten, bukken en tillen behoorlijk wat af. Bepaalde bewegingen die we voortdurend herhalen en die eigenlijk niet goed voor ons zijn, kunnen echter tot problemen leiden. Hierbij kunt u denken aan rugklachten, nekklachten of spierpijn. Naast verkeerde herhaalde bewegingen kunnen ziekten als astma of reuma tot vervelende klachten leiden. Het is hier dat oefentherapie om de bocht komt kijken. Oefentherapieën worden uitgevoerd om spier- en pijnklachten vanwege verkeerde bewegingen aan te pakken, te verminderen en natuurlijk het liefst volledig te laten verdwijnen. Bij de oefeningen wordt er uitgegaan van de fysieke mogelijkheden, het vermogen van de patiënt en de dagelijkse bezigheden van de betreffende persoon.

Twee soorten oefentherapieën

Er worden onder professionals twee soorten oefentherapieën onderscheiden, namelijk de zogenoemde kinderoefentherapieën en de psychosomatische oefentherapieën. Bij de kinderoefentherapie ligt de focus op het oplossen van sensomotorische bewegingsproblemen. Een voorbeeld is Mensendieck. De therapeut focust hierbij op het aanleren van gezond bewegingsgedrag om pijnklachten te voorkomen. Daarnaast zijn er diverse soorten oefentherapieën die onder de noemer psychosomatisch vallen. Hierbij richt de oefentherapeut zich erop om problemen als stress, burn-outs, overspanning angst en hyperventileren te verminderen en het liefst op te lossen.

Wanneer is oefentherapieën volgen echt nodig voor u?

Het volgen van een oefentherapie is in uiteenlopende situaties aan te raden. Zo kan het zijn dat u al tijden rondloopt met vervelende nekklachten. Of u heeft al wekenlang last van uw schouderspieren of pijn aan uw rug. Wat u ook probeert, niets lijkt te helpen. In dit soort situaties is het inschakelen van een oefentherapeut verstandig, al dan niet met doorverwijzing via een huisarts om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding. Maar er zijn nog tal van andere gevallen waarbij een oefentherapeut soelaas kan bieden. Denk u bijvoorbeeld eens aan de volgende problemen:

• U heeft Parkinson-klachten.
  • Er is sprake van incontinentieklachten.
  • U heeft de diagnose multiple sclerose (MS) gekregen.
  • Het blijkt dat u bekkeninstabiliteit heeft.
  • U heeft te kampen met scoliose, een vergroeiing van de wervelkolom.
  • Het blijkt dat u de ziekte van Bechterew heeft, een reumatische aandoening.
  • Ademhalingsklachten spelen op.
  • U heeft te kampen met artrose, ofwel slijtage van de gewrichten.

Wat de reden om een oefentherapie te gaan volgen ook is, kies voor een goede oefentherapeut die uw klachten serieus neemt. Stel samen een plan van aanpak op om uw spier- of andere klachten te verminderen. Succes!